نرم افزار CRM

پیوندها

۳ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

به مدت چند ثانیه به این فکر کنید که کسب‌و‌کار شما چگونه از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) خود استفاده می‌کند. در بسیاری از مشاغل دارای CRM، فروشندگان معمولاً از این ابزار برای ردیابی تعاملات با سرنخ ها، انتقال سرنخ‌ها در فرایند فروش، بستن معاملات و اختصاص ارزش مالی به سرنخ‌هایی که به فروش ختم می‌شوند استفاده می‌کنند.  از سال‌های ابتدایی دهه 80 شرکت‌های ایرانی هم به استفاده از نرم‌افزار CRM روی آوردند. اما نرم افزارهای خارجی نمی‌توانست پاسخگوی نیازهای شرکت‌های داخلی باشد.

به همین جهت چند شرکت نرم‌افزاری ایرانی اقدام به تولید نرم‌افزار CRM کردند. از این بین شرکت دانا پرداز با معرفی نرم‌افزار CRM دانا توانست به خوبی جای خالی بازار را پر کند. این شرکت که پیش از این تجربه تولید نرم افزارهای قدرتمندی چون نرم‌افزار مانیتورینگ بینا و نرم‌افزار مدیریت اکتیو دایرکتوری برنا را در کارنامه خود داشته است، با تکیه بر تجربه خود و همچنین بهره‌گیری از دانش متخصصان حرفه‌ای در این حوزه توانست محصولی مناسب را به بازار عرضه کند.

بین بازاریابی و فروش یک مرز وجود دارد و بیشتر CRM‌ها در قسمت فروش استفاده می‌شوند.

فروشندگان از نرم‌افزار CRM برای تصمیم گیری هوشمندانه تر و تبدیل سرنخ به مشتری استفاده می‌کنند. اما قبل از اینکه سرنخ‌ها به مشتری تبدیل شوند، افرادی هستند که فرم پر می‌کنند، چت ارسال می‌کنند یا با کسب‌و‌کار شما تماس تلفنی برقرار می‌کنند.شرکت‌هایی که از داده‌ها در تصمیمات بازاریابی خود استفاده می‌کنند، 15-20 درصد بازگشت سرمایه بیشتری نسبت به آنهایی که از داده استفاده نمی‌کنند را تجربه می‌کنند. 

دسترسی بازاریابان به CRM   

در این پست، ما هفت دلیل برای دسترسی بازاریابان به CRM را توضیح خواهیم داد و اینکه بازاریاب‌ها چگونه می‌تواند داده‌های از دست رفته بین مرحله دستیابی به سرنخ و فروش نهایی را دوباره پیدا کنند.

۱- یافتن موضوع مشترک بین بازاریابی و فروش

بیایید یک قدم به عقب برگردیم. در حال حاضر چگونه موفقیت در بازاریابی خود را پیگیری می‌کنید؟ شاید از یک ابزار ساده مانند Google Analytics استفاده می‌کنید. از این ابزارها استفاده می‌کنید تا ببینید کدام منابع بازاریابی منجر به ایجاد سرنخ می‌شوند.

سرنخ‌ها فصل مشترکی هستند که بازاریابی را به فروش متصل می‌کند. در سمت بازاریابی، تبدیل‌ها سرنخ می‌شوند و در قسمت فروش، سرنخ‌های واجد شرایط تبدیل به مشتری می‌شوند.

نکته قابل‌توجه این است که بیش از 75 درصد از بازاریابان B2B درآمد یا اطلاعات مربوط‌به صنعت را در پایگاه داده خود ندارند. هر دو تیم بازاریابی و فروش می‌توانند از دسترسی به اطلاعات اصلی، مانند موارد زیر بهره‌مند شوند:

  • سرنخ‌ها از کجا می‌آیند؟
  • چه می‌خواهند؟
  • تماس چگونه برقرار شد؟
  • آن‌ها که هستند؟
  • بودجه آن‌ها چقدر است؟
  • میزان درآمد آن‌ها چقدر است؟

 

۲- غلبه بر مشکل  Google Analytics

استفاده از یک ابزار ساده مانند Google Analytics برای دیدن میزان ورودی تبدیل‌ها از هر کانال بازاریابی کامل نیست. Google Analytics می‌تواند به شما بگوید که چند نفر پس از دیدن تبلیغ PPC شما فرم را پر کرده‌اند یا پس از کلیک روی تبلیغات Facebook چند نفر با شما تماس گرفته‌اند. این اطلاعات مفید اما ناقص است.

سرنخ سوخت فروش و فروش شاخص اصلی موفقیت است. به همین دلیل شما باید عمیق تر ازGoogle Analytics باشید.

۳- درک ارزش سرنخ‌ها نسبت به سایر معیارها

بازاریابان باید دقیقاً مانند فروشندگان به سرنخ‌ها اهمیت دهند، زیرا بهترین معیار پیگیری برای اندازه گیری اثربخشی بازاریابی، سرنخ است. 

اگرچه شما ممکن است اهمیت آمار بازاریابی را درک کنید، اما افراد در اتاق هیئت مدیره یا در جلسات مشتری شما به سرنخ‌ها اهمیت می‌دهند. آن‌ها می‌دانند که سرنخ - بیش از هر معیار دیگر - سوخت فروش است.

 ۴- محاسبه ROI تا ریال آخر 

تصور کنید شما ماه گذشته 100 میلیون تومان در کانال‌های مختلف بازاریابی هزینه کردید. چگونه می‌فهمید که موثر بوده یا نه؟

در ابتدا باید بدانید که هر کانال بازاریابی چه تعداد تبدیل ایجاد کرده است، اما بدون دسترسی به CRM، نمی‌دانید که آیا این تبدیلات منجر به داشتن سرنخ‌های با کیفیت شده است یا خیر.

اگر بدانید که تبلیغات فیس بوک شما منجر به 200 سرنخ واجد شرایط و تبلیغات گوگل اد شما 300 سرنخ تولید کرده که فقط 50 واجد شرایط دارد چطور؟ این اطلاعات ارزشمند را می‌توان با بهترین نرم افزار CRM پیدا کرد.

 انتهای سفر بازاریابی فروش است نه تبدیل و باید سفر را تا انتها دنبال کرد.

۵- پیدا کردن کانال‌های بازاریابی با بیشترین سرنخ

شما نمی‌توانید فقط تعداد سرنخ‌های ورودی را اندازه گیری کنید. باید کیفیت و ارزش سرنخ را نیز در نظر بگیرید. بازاریابانی که به CRM دسترسی ندارند و نمی‌دانند CRM چیست، نمی‌توانند کیفیت یا ارزش سرنخ را ردیابی کنند. تنها قادر هستند سرنخ‌ها را به منبع بازاریابی مرتبط کنند.

با تلفیق داده‌های CRM با داده‌های نرم‌افزار بازاریابی، می‌توانید سرنخ‌ها را تا مرحله فروش به همراه اطلاعات بازاریابی، دنبال کنید. 

6-پیدا کردن پاسخ به سوالات بازاریابی خود 

پس از دسترسی به تمام جزئیات مربوط‌به هر سرنخ، می‌توانید شروع به پاسخگویی به سوالات دقیق بازاریابی کنید. سوالاتی مانند:

  • کدام شیوه‌های بازاریابی بهترین مشتریان ما را ترغیب می‌کند تا با ما ارتباط بگیرند؟
  • آیا تبلیغات فیس بوک نوعی از سرنخ که به فروش تبدیل می‌شود را تولید می‌کنند؟
  • آیا هنگامی که مشتری یک فرم را پر می‌کند، نشان‌دهنده این است که سرنخ خوبی است؟
  • آیا مشتریان برای پرس و جو در مورد فروش تماس می‌گیرند یا دریافت پشتیبانی؟

اینها سوالاتی هستند که به ایجاد یک استراتژی بازاریابی موثر و بلند مدت کمک می‌کنند. 

۷- صرفه جویی در وقت

صاحبان مشاغل اغلب وقت ندارند داده‌های هر کمپین را اندازه گیری کنند تا ببینند عوامل موثر بوده یا خیر. بازاریاب‌ها به این بینش نیاز دارند تا بتوانند در کمپین‌هایی که ROI ارائه می‌دهند سرمایه‌گذاری کنند. اینجا است که داده‌های CRM اهمیت پیدا می‌کنند.

با یکپارچه سازی مناسب، داده‌های CRM می‌توانند بلافاصله به شما نشان دهند که کدام کمپین‌ها کار می‌کنند. ابزارهایی مانند Google Analytics ممکن است به شما نشان دهند که کدام منابع بازاریابی منجر به ایجاد سرنخ می‌شوند، اما این ابزارها اطلاعات زیادی را نیز از قلم می‌اندازند. ردیابی با رسیدن سرنخ به تیم فروش، متوقف می‌شود، درحالی‌که باید تا فروش نهایی ادامه پیدا کند.

ترکیب داده‌های CRM با داده‌های ردیابی بازاریابی به شما این امکان را می‌دهد که به سوالات دقیق در مورد تلاش‌های بازاریابی خود پاسخ دهید. در یک اتاق هیئت مدیره یا جلسه مشتری، داشتن این توانایی بسیار ارزشمند است.

  • دانا پرداز
  • ۰
  • ۰

تصور اکثر افراد از نرم افزار CRM، محلی است برای جمع آوری اطلاعات مربوط به مشتری.

اما مزایای استفاده از  نرم افزار CRM دانا  به ایجاد محلی برای ذخیره اطلاعات و داده های مربوط به مشتریان محدود نمی شود؛ بلکه این نرم افزار امکان استفاده از این اطلاعات را برای کسب و کار ها به گونه ای فراهم می کند که نتیجه آن افزایش میزان فروش کسب و کار خواهد بود.

کسب و کارها در سال 1400 برای افزایش فروش خود سه راه اصلی پیش رو دارند:

1.افزایش تعداد افرادی که محصولات یا خدمات را خریداری می کنند

2.افزایش ارزش هر سفارش خرید

3.افزایش تعداد خرید ها

اکثر کسب و کارها برای افزایش میزان فروش خود تنها روی مورد اول، یعنی افزایش تعداد خریداران تمرکز کرده و تیم های بازاریابی برای دستیابی به مشتریان جدید، از روش های مختلفی مانند بازاریابی محتوا، بهینه سازی SEO و تبلیغات بنری و الگوهای ایمیلی برای مشتری یابی و تماس سرد استفاده می کنند.

البته تلاش برای افزایش تعداد خریداران هیچ ایرادی ندارد، اما این پرهزینه ترین و دشوار ترین روش برای افزایش فروش است. در این مطلب قصد داریم توضیح دهیم که چگونه می توانید با استفاده از داده های مربوط به مشتریان در نرم افزار CRM دانا، با افزایش ارزش هر سفارش خرید و همچنین افزایش تعداد خریدها در سال 1400 فروش بیشتری داشته باشید.

نرم افزار CRM دانا و افزایش ارزش سفارش

بدیهی است که با افزایش ارزش سفارش های خرید در مقایسه با متوسط ارزش سفارش ها، می توانید فروش بهتری داشته باشید. در همین راستا استفاده از نرم افزار CRM دانا برای کسب و کار شما فرصت بیش فروشی یا upsell را فراهم خواهد کرد.

بیش فروشی در لحظه با نرم افزار CRM دانا

در واقع بهترین راه بیش فروشی، فروش محصولات و خدماتی است که با محصول اصلی همخوانی دارند و یا به نحوی مکمل این محصول تلقی می شوند. به عنوان مثال اگر شما یک جفت کفش به مشتری می فروشید، می توانید به عنوان یک محصول مکمل، خرید واکس مناسب برای کفش را نیز به مشتری پیشنهاد دهید. این یک مثال ساده در مورد بیش فروشی در لحظه است.

با استفاده از نرم افزار CRM دانا، با در اختیار داشتن داده های لازم در مورد تاریخچه خرید مشتری، می توانید برای بیش فروشی به او پیشنهادهای مناسبی ارائه دهید. می توانید مشتری را به خرید محصولات مشابه یا مکمل دعوت کنید و یا محصولی که طبق اطلاعات موجود در نرم افزار CRM دانا، مشتری احتمالا به آن علاقه مند است را به او پیشنهاد کنید.

بیش فروشی در آینده با نرم افزار CRM دانا

یک راه دیگر برای افزایش ارزش سفارش با استفاده از نرم افزار CRM دانا، بیش فروشی به مشتری پس از گذشت مدتی از انجام خرید اولیه است.

در واقع در این روش بیش فروشی، به جای فروش محصولات یا خدمات مکمل به مشتری؛ بیشتر برای فروش محصولات یا خدمات جایگزین تلاش می کنید. همچنین تفاوت آن با افزایش تعداد دفعات خرید در این است که به جای تلاش برای فروش مجدد محصول اولیه، تلاش می کنید تا نسخه بهتر یا به روز رسانی شده محصول خود را به فروش برسانید.

با استفاده از نرم افزار سی آر ام شما دقیقا می دانید که مشتری چه محصولی را خریداری کرده و چه مدت زمانی از خرید این محصول سپری شده است. با داشتن این اطلاعات و میانگین طول عمر محصول، نرم افزار CRM دانا در زمان مناسب به شما اطلاع می دهد که مشتری برای مرحله بعدی خرید آماده است. حتی می توانید با استفاده از ویژگی های تعریف گردش کار پیشرفته این نرم افزار، ترتیبی بدهید که یک ایمیل پیشنهاد فروش برای مشتری به صورت خودکار ارسال شود.

به عنوان مثال یک کسب و کار فروش شامپو، می داند که پس از گذشت دو ماه، مشتری دوباره یه این محصول نیاز خواهد داشت. به این ترتیب، این کسب و کار با استفاده از اطلاعات و قابلیت های موجود در نرم افزار CRM دانا می تواند در زمان مناسب به مشتری پیشنهاد خرید شامپو به همراه نرم کننده مناسب برای شامپو را ارائه کند.

افزایش تعداد خرید با نرم افزار CRM دانا

یکی دیگر از راه های افزایش میزان فروش، افزایش تعداد دفعات خرید یک مشتری است. در این راهکار، ارتباط با مشتری نقش اساسی را ایفا می کند. هر چه میزان و کیفیت این ارتباط با مشتری پایین تر باشد، احتمال تکرار خرید توسط مشتری هم کاهش پیدا خواهد کرد. این  نرم افزار سی آرام ، جزئیات اطلاعات مربوط به مشتریان شما را حفظ کرده و به شما در برقراری ارتباط موثر با مشتری با استفاده از این اطلاعات و در نهایت افزایش میزان فروش کمک خواهد کرد.

ایمیل مارکتینگ و ارائه پیشنهادات ویژه

یکی از بهترین راه های افزایش دفعات خرید مشتریان، استفاده از ایمیل مارکتینگ برای ارسال پیشنهادات خرید ویژه است. با استفاده از بهترین نرم افزار CRM، مشتریان خود را بخش بندی کنید و به این ترتیب برای هر گروه از مشتریان پیشنهادات ویژه ای که با نیازها و ویژگی های آنها همخوانی دارد را ارسال کنید.

در حالیکه نرم افزار CRM دانا یک راه حل قدرتمند برای پیگیری و فروش به سرنخ های جدید است، باید توجه داشته باشید که فروش به مشتری های فعلی در مقایسه با فروش به مشتریان جدید آسان تر و کم هزینه تر است. این افراد با محصولات شما آشنایی داشته و در صورت رضایت از کیفیت آنها، به کسب و کار شما اعتماد دارند. با توجه به شرایط دشوار پیش رو، برای افزایش فروش در سال 1400 می توانید با استفاده بهینه از نرم افزار CRM دانا، هزینه های بازایابی خود را کاهش و میزان فروشتان را افزایش دهید.

  • دانا پرداز
  • ۰
  • ۰

آمارها نشون میده که فقط 10 درصد استارت آپ ها تبدیل به کسب و کاری موفق می شوند و 90 درصد بقیه در کمتر از 5 سال شکست میخورند. اما علت شکست اکثر استارت آپ ها یا به عبارت دیگه، رمز موفقیت اون 10 درصد استارت آپ موفق چیه؟

وقتی روند کار استارت آپ های موفق رو بررسی می کنیم، چند مورد بین همه اونها مشترک بوده و یکی از مهمترین هاش استفاده از نرم افزار CRM است.

همه مدیران کسب و کارهای موفق، در این مورد هم نظر هستند که استفاده از نرم افزار CRM یا همان نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری، یک عامل حیاتی در موفقیت کسب و کارهای نوپا است. پس اگه به تازگی استارت آپی رو شروع کردید و یا اینکه قصد راه اندازی کسب و کاری رو دارید، حتما برای مدیریت فروش و ارتباط با مشتری از یک نرم افزار سی آر ام استفاده کنید. شاید حتی لازم باشه از بهترین نرم افزار CRM موجود در بازار استفاده کنید!

حتما الان میخواید بگید که خیلی وقتا، برای شروع استارت آپ ما اونقدر بودجه در اختیار نداریم که بخوایم هزینه زیادی رو صرف خرید یه نرم افزار CRM حرفه ای کنیم، چه برسه به اینکه بخواهیم از بهترین نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان موجود در بازار استفاده کنیم.

اما واقعیت اینه که همیشه بهترین به معنی گران ترین نیست. یعنی شما میتونید با هزینه خیلی کم و حتی به صورت رایگان از بهترین نرم افزار CRM موجود در بازار استفاده کنید.

تو این مطلب به شما آموزش میدیم که چطور میتونید از همه امکاناتی که از یک نرم افزار CRM رایگان که برای رشد کسب و کارتون مورد نیاز هست، استفاده کنید. پس با ما همراه باشید.

چطوری بصورت رایگان از یک نرم افزار CRM حرفه‌ای استفاده کنیم؟

اولین گام، انتخاب نرم افزار CRM هست. پیشنهاد ما استفاده از نرم افزار CRM دانا است. چون هم رابط کاربری خیلی خوبی داره و هم اینکه همه امکاناتی که برای مدیریت فروش نیاز دارید رو میتونه در اختیارتون قرار بده. البته نرم افزارهای CRM دیگه ای هم تو بازار هستند اما معمولا امکانات کمتری دارند و استفاده ازشون سخت تره.

خب حالا که نرم افزار CRM مورد نظرمون رو انتخاب کردیم، نوبت به ساخت حساب میرسه. برای ساخت حساب در دانا میتونید به سایت رسمی دانا مراجعه کنید. تو سایت بخشی به اسم ثبت نام هست. با استفاده از آدرس ایمیلتون میتونید ثبت نام کنید.

پس از ثبت نام، یک حساب حرفه‌ای برای شما ساخته میشه. به همین سادگی! حالا میتونید از نرم افزار CRM تون برای مدیریت فروش و ارتباط با مشتری هاتون استفاده کنید.

خب سوالی که پیش میاد اینه که بعد از 14 روز که فرصت استفاده رایگان از نرم افزار تموم شد چیکار کنیم؟

اینجا باید حرفه‌ای رفتار کنید تا استفاده از نرم افزار CRM براتون تقریبا رایگان تموم بشه. پس با دقت این بخش رو بخونید.

وقتی که حساب رایگانتون رو ایجاد کردید، یعنی وقتی که 14 روز اعتبار دارید، روز حیاتی کسب و کار شما است. روز اول برای کارشناساتون حساب کاربری ایجاد کنید، با استفاده از امکان ایمپورت داده همه سرنخ ها و فرصت های فروشتون رو به نرم افزار وارد کنید و کمپین های فروشتون رو در نرم افزار تعریف کنید. حالا وقت کار تیمی رسیده. تو این 14 روز میتونید مثل یه شرکت بزرگ روال فروش رو شکل بدید و با مشتری ها تماس بگیرید، ایمیل های گروهی و خودکار ارسال کنید و روند رشد سرنخ ها رو دنبال کنید.

آمارها نشون میده که استفاده از نرم افزار CRM مناسب میتونه فروش رو تا 300 درصد افزایش بده و مطمئن باشید که این میزان رشد در فروش، تو همون دو هفته آزمایشی هم اتفاق می افته، یعنی شما به صورت رایگان تونستید از ابزار جادویی افزایش فروش استفاده کنید و سودی رو به دست بیارید که بدون استفاده از CRM باید یکسال برای رسیدن بهش تلاش می کردید.

این جا است که کار تیمی جواب داده و کل تیم از نتیجه کار راضی هستند و شما هم تونستید با افزایش فروش هزینه خرید یه نرم افزار CRM حرفه ای برای یکسال رو تامین کنید.

اما هنوز کارمون تموم نشده. ما یه استارت آپ نوپا هستیم و در مدیریت هزینه ها باید خیلی با دقت رفتار کنیم. نسخه آزمایشی دانا، یه نسخه حرفه‌ای از نرم افزار CRM هست که امکانات خیلی جامع و متنوعی داره، اما برای یه استارت آپ نوپا همه این امکانات ضروری نیست. پس باید هوشمندانه عمل کنیم و به جای خرید نسخه حرفه‌ای دانا، فقط امکاناتی که بهشون نیاز داریم رو بخریم! اینطوری میتونیم در هزینه هامون صرفه جویی کنیم و همه اون امکاناتی که برای مدیریت مشتری هامون نیاز داریم رو در اختیار داشته باشیم.

یه CRM خوب برای استارت آپ ها چه امکاناتی باید داشته باشه؟

برای اینکه بتونید حداکثر استفاده رو از نرم افزار CRM ببرید و مطمئن باشید که CRM به افزایش فروش شما کمک میکنه، نیازی نیست به دنبال کامل ترین و بهترین نرم افزار CRM موجود در بازار باشید. فقط کافیه نرم افزاری رو بخرید که این امکانات رو در اختیار شما قرار بده:

بانک اطلاعاتی یکپارچه

مهمترین هدف یه نرم افزار CRM ساده تر کردن ارتباط با مشتری ها است. یه ارتباط خوب زمانی شکل میگیره که شما اطلاعات کاملی درباره مشتری داشته باشید. پس موقع خرید نرم افزار CRM حواستون باشه که بتونه بانک اطلاعاتی یکپارچه ای برای مشتری ها رو در اختیارتون قرار بده. همه نسخه های دانا این قابلیت رو دارند، پس تفاوتی نداره کدوم نسخه رو میخرید، فقط تعداد مشتری هایی که میتوتید در نرم افزار ذخیره کنید فرق داره. تو همون دو هفته آزمایشی به صورت حدودی متوجه میشید که چه تعداد مشتری براتون مناسب تره.

اتوماسیون فروش

جذاب ترین بخش نرم افزار CRM اتوماسیون فروش است. وقتی تعداد مشتری هاتون بیشتر میشه، دیگه نمی تونید به صورت دستی براشون ایمیل بفرستید، تیکت هاشون رو به کارشناس مناسب تخصیص بدید، اونها رو در کمپین های فروش وارد کنید و برگزاری جلسات رو مدیریت کنید. یه نرم افزار CRM خوب همه این کارها رو به صورت خودکار برای شما انجام میده. پس حواستون باشه که نرم افزار CRM که انتخاب می کنید، حتما اتوماسیون داشته باشه.

گزارش گیری

موفقیت در فروش بدون ارزیابی دائمی، نمیتونه همیشگی باشه. پس باید همیشه حواستون به آمارهای فروش باشه. نرم افزارهای CRM حرفه ای امکانات متنوعی برای تهیه گزارش های آماری در اختیار شما قرار میدن. پس ابزارهای گزارش گیری رو در لیست امکانات ضروری برای خرید نرم افزار CRM قرار بدید.

  • دانا پرداز